GENERELLE SALGS OG LEVERINGSBETINGELSER
1.Innledning og virkeområde
a) Disse betingelser gjelder for alle leveranser fra Sætren AS dersom annet ikke er skriftlig avtalt i tilbud, ordrebekreftelse eller kontrakt.
b) For næringskunder gjelder disse betingelsene sammen med lover og regler i gjeldende norsk rett.
c) For forbrukerkunder gjelder i tillegg regler i forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven. Dersom disse betingelsene avviker fra ufravikelig lov, går loven foran.
2.Begreper
a) Kjøper: Den som kjøper tjenester og/eller varer (enten næring eller forbruker).
b) Partene: Sætren AS og Kjøper.
c) Tjenesten: Utførelse av arbeid, inkludert installasjon av elektrisk utstyr eller anlegg.
d) Varer: Elektriske artikler eller materiell levert av Sætren AS.
e) Leveranse: Utføring av tjenester og/eller levering av varer.
f) Forbruker: Fysisk person som kjøper varer eller tjenester til personlig bruk for seg selv eller sin husstand.
g) Næring: Fysisk eller juridisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, herunder aksjeselskap, enkeltpersonforetak, offentlig virksomhet eller andre profesjonelle aktører.
3.Avtaleforholdet
a) Avtalen består av:
- i. Partenes skriftlige avtale med eventuelle bilag.
- ii. Tilbud, ordrebekreftelser og kontrakter.
- iii. Endringsavtaler og møtereferater.
b) Tilbud fra Sætren AS er ikke bindende før skriftlig avtale med Kjøper er inngått.
c) Ved påbegynt levering uten særskilt avtale, anses allikevel avtale inngått på de betingelser som fremgår av tilbud/ordrebekreftelse/salgs- og leveringsbetingelser.
4.Priser og regulering
a) Alle priser oppgis eksklusiv merverdiavgift, med mindre annet er avtalt.
b) Tilbud med fastpris reguleres etter SSB’s byggeindeks for boligblokk i alt (basis i tilbudsdato).
c) Timesatser justeres årlig etter lønnsoppgjør uten varsel til Kjøper.
d) Underentreprenørkostnader og eksterne utlegg viderefaktureres med 15 % påslag.
e) Dersom Kjøper selv leverer materiell/utstyr som Sætren AS skal montere, må Kjøper fremlegge dokumentasjon på at materiell/utstyr er av godkjent/sertifisert kvalitet. I slike tilfeller påløper et påslag på 20% på Sætren AS sine timesatser. Dette for å kompensere for tapt fortjeneste på materiell og for kontroll av dokumentasjon på mottatt materiell/utstyr.
f) Ved utarbeidelse av tilbud med fastpris, forutsettes det at Kjøper har gitt Sætren AS alle relevante opplysninger.
g) Sætren AS har rett og plikt til å foreta endringer i den avtalte leveransen som endringer i lover, forskrifter og andre bestemmelser relevante for leveransen måtte foranledige og kreve mot vederlag. Det samme gjelder endringer i fortolkningen av slike regler.
h) Inntil overtakelse av utførte tjenester (herunder montert utstyr) har skjedd, kan Kjøper kreve endringer i leveransens avtalte omfang, konstruksjon og utførelse mot vederlag. Krav om slike endringer må fremsettes skriftlig, og beskrive hvilke endringer som kreves. Sætren AS skal gi Kjøper skriftlig tilbakemelding om og hvordan endringen kan utføres og om hvilke konsekvenser endringen vil få for pris, leveringstid og eventuelt andre avtalte forhold.
i) Tilbudets priser forutsetter at minst 80% av tilbudets verdi blir levert. I motsatt fall tas det forbehold om prisendring.
j) Spesielle utstyrsleveranser som er utenfor normalt installasjonsmateriell reguleres ved uforutsette endringer i valuta eller innkjøps- eller importpris.
k) Alle fakturaer vil ha et ordre- og behandlingsgebyr. Dette og ev. andre gebyr gjenspeiler vår kostpris for tjenesten.
5.Betalingsbetingelser
a) Betalingsfrist er 15 dager.
b) Forsinket betaling belastes med renter iht. forsinkelsesrenteloven.
c) Sætren AS kan foreta kredittvurdering og kreve forskuddsbetaling.
d) Sætren AS forbeholder seg retten til å heve avtalen dersom det viser seg at Kjøper ikke er betalingsdyktig. Dette medfører krav om oppgjør for utførte arbeider og leveranser.
e) Forbrukere kan ikke motregne med omtvistede motkrav.
6. Levering og overtakelse
6.1. Generelt:
a) Levering anses skjedd når varen er sendt, levert til fraktfører, eller levert på kundens adresse/montert hos kunde. Risikoen går da over på kunden.
b) Sætren AS har salgspant i materiell og utstyr som er levert eller montert hos Kjøper frem til kjøpesummen er betalt fullt ut, jfr. Panteloven.
6.2. Næring:
a) Dersom det er avtalt at montert utstyr eller anlegg skal prøves før overtakelse, skal prøving skje med begge parter til stede. Det skal utarbeides en protokoll hvor eventuell overtakelse bekreftes av Kjøper. Kjøper har ikke rett til å ta utstyret eller anlegget i bruk før overtakelse er bekreftet. Hvis Kjøper tar i bruk utstyret eller anlegget før overtakelse, anses overtakelse som bekreftet av Kjøper fra første dag bruken finner sted. I så tilfelle faller Sætren AS sin plikt til å gjennomføre prøving bort.
b) Risikoen går over fra Sætren AS til Kjøper ved overtakelse, også om noe arbeid gjenstår, dersom dette er protokollert.
6.3. Forbruker:
a) Sætren AS skal igangsette arbeid til avtalt tid, forutsatt at kunde gir tilgang til montasjested og har tilrettelagt for arbeidet.
b) Forsinkelser som skyldes kunden, gir tilsvarende utsettelse av leveringstid.
7. Arbeid og ytelser
a) Alt materiell levert av Sætren AS er av godkjent kvalitet og leveres med forskriftsmessig dokumentasjon.
b) Ved tilkobling av utstyr som krever internett, skal kunde gi nødvendige passord og åpne HAN-port på strømmåler der dette kreves. Om dette ikke er gjort, vil tiden Sætren AS bruker på dette faktureres etter medgått tid.
c) Alle arbeider inkl. reisetid forutsette utført innenfor normal arbeidstid. Reisetid faktureres etter samme sats som arbeidstid, med tillegg for servicebil.
d) Sætren AS foretar grovopprydding etter egne arbeider og leverer avfallet på anvist plass fra Kjøper på eller nærliggende til arbeidsstedet. Kjøper besørger og bekoster lovlig deponering av avfallet. E-avfall fra det aktuelle prosjektet kan leveres kostnadsfritt til Sætren AS etter avtale. Støvsuging, vask og rengjøring utover det som er nevnt i dette punkt er Kjøper sitt ansvar.
e) Sætren AS er godkjent lærebedrift. Lærlinger kan delta i oppdrag, men faktureres kun for produktiv tid i tråd med læreplan.
f) Utarbeidelse av forskriftsmessig dokumentasjon, nettmelding, byggemelding og innsending av tilsynsrapporter inngår i tilbud med fastpris, med mindre annet er skriftlig avtalt. I tilbud med timepris vil dette faktureres iht. gjeldende satser.
g) Kostnader fra eventuelle tredjeparter er ikke inkludert i tilbud. Eksempelvis gjelder dette anleggstilskudd og eventuelle gebyr i forbindelse med nettselskapets fra- og tilkobling av strøm til anlegget.
8. Reklamasjon og garanti
8.1. Generelt:
a) Reklamasjon og garanti følger gjeldende lover.
b) Sætren AS dekker kostnader i forbindelse med henting av materiell og utstyr, samt demontering og remontering. Dette er begrenset til det utstyr og materiell som er levert av Sætren AS.
c) Sætren AS svarer ikke for tredjepartsskader.
8.2. Næring:
a) Reklamasjon må fremmes innen 10 dager etter at mangel er oppdaget. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år fra levering. Indirekte tap, driftstap og tapt fortjeneste dekkes ikke.
8.3. Forbruker:
a) Reklamasjon må fremmes innen rimelig tid, senest 2 måneder etter at mangel ble oppdaget. Absolutte frister i forbrukerlovgivningen gjelder.
9. Ansvar for skade og begrensninger
a) Under forutsetning av at reklamasjonsfristen er overholdt, plikter Sætren AS å avhjelpe mangler ved leveransen som forela på tidspunktet for levering eller overtakelse. Sætren AS har rett til å utbedre mangelen.
b) Dersom Sætren AS ikke utbedrer mangelen innen rimelig tid, kan Kjøper ved skriftlig meddelelse gi Sætren AS en rimelig frist for utbedring. Utbedres mangelen likevel ikke innen en slik gitt frist, kan Kjøper la mangelen bli utbedret for Sætren AS sin regning, dog slik at Sætren AS sitt ansvar er begrenset til det prisavslag Kjøper kunne ha krevd fra Sætren AS.
c) Dersom Sætren AS ikke utbedrer mangelen og Kjøper ikke lar mangelen bli utbedret i samsvar med pkt. 9.b), kan Kjøper kreve prisavslag som skal tilsvare differansen mellom leveransens verdi med og uten mangelen.
d) Dersom utbedring av mangelen vil kreve demontering og remontering som vil medføre inngrep i annet enn leveransen fra Sætren AS, svarer Kjøper for arbeidet og omkostningene ved slike inngrep.
e) Dersom Sætren AS har gitt garanti for leveransen i en avgrenset periode, omfatter likevel ikke Sætren AS sitt ansvar mangler som skyldes unormal eller uriktig bruk, eller unormale miljøbetingelser. Videre omfatter ikke eventuelt garantiansvar normal slitasje, eller skade forårsaket av andre ting enn leveransen.
f) Kjøper kan ikke heve avtalen eller kreve erstatning med mindre Sætren AS har utvist grov uaktsomhet.
g) Sætren AS har ikke ansvar for mangler utover det som følger over. Dette gjelder ethvert tap mangelen måtte forårsake, blant annet driftstap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstap samt utlegg.
h) Sætren AS har intet ansvar for skade eller tap voldt av leveransen på andre ting etter at levering eller overtakelse har funnet sted, med mindre Sætren AS har utvist grov uaktsomhet. Under enhver omstendighet omfatter ansvaret ikke tapt fortjeneste eller andre konsekvenstap og indirekte tap.
10. Force majeure
a) Dersom det oppstår forhold utenfor partenes kontroll (brann, streik, krig, naturkatastrofer, epidemier, leveranseproblemer mv.) som gjør oppfyllelse umulig eller urimelig tyngende, utsettes pliktene så lenge forholdet varer.
b) Den part som blir hindret av force majeure, skal uten ugrunnet opphold varsle den andre parten om forholdet.
c) Ved force majeure hos Kjøper, skal Kjøper erstatte de utgiftene Sætren AS pådras ved sikring og beskyttelse av leveransen. Videre skal Kjøper erstatte de utgiftene Sætren AS pådras ved utgifter til personell, underleveranser og utstyr som med Kjøpers samtykke holdes i beredskap for gjenopptagelse av arbeidet med leveransen.
d) Dersom en begivenhet som anses som force majeure vedvarer i mer enn 6 måneder, kan begge parter heve avtalen med umiddelbar virkning.
11. Konfidensialitet
a) All informasjon og dokumentasjon utarbeidet av Sætren AS i tilbudsfasen er konfidensiell. Utlevering til konkurrenter eller tredjeparter uten skriftlig samtykke medfører erstatningsansvar.
12. Tvister
a) Tvister søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan hver av partene bringe saken inn for de alminnelige domstoler.